Heb je geen idee wat er in de kleine lettertjes staat van je leverancier, kom je er niet uit met je voorwaarden of loop je tegen een ander probleem aan? Ik help je graag het te begrijpen en op te lossen.
Een ontwerpersduo heeft 800 stuks aan kameraccessoires geleverd aan een hotel. Alles hebben ze met de hand ingepakt en opgestuurd. Op voorhand was al de helft van de opdracht gefactureerd en na aflevering hebben zij het tweede deel van de factuur opgestuurd, want het hotel had netjes de aanbetaling betaald.
Vervolgens komt er e-mailtje met een nabestelling, maar ze hebben over het hoofd gezien dat er in de onderwerpregel nalevering staat. Van alle stukken wordt er zo’n dertig nabesteld. Het duo gaat aan de slag met de order en leveren binnen de gevraagde tijd de nalevering bij het hotel. Net als de vorige keer stuurt het duo de factuur op. Omdat het om een kleine bestelling ging hebben ze geen aanbetaling verstuurd. Ook met het oog op de goede relatie die er al was vindt het duo dit niet nodig.
De factuur wordt vervolgens niet betaald en na veel contact over en weer belt het duo de financiële afdeling op. Die geeft aan dat zij geen akkoord krijgt van de directie om te betalen. Uiteindelijk geeft de financiële afdeling zelf aan dat het duo misschien maar moet aankloppen bij een deurwaarder want zij komen er ook niet uit.
Vanaf dit punt wordt mijn hulp gevraagd. Ik maak er een zaak van die snel bij de rechtbank voorkomt. De uitspraak is voor het duo negatief. Het verweer van het hotel was dat bij de eerste levering geen pakbon geleverd zat. Toen het hotel alles langsliep, miste er een deel van de bestelling. Volgens hen was het dus geen nabestelling, maar hadden zij gewoon recht op levering van het resterende deel.
Hierdoor kon de rechter niet anders dan besluiten de vordering van het duo af te wijzen en het hotel in het gelijk te stellen, want er was geen nieuwe overeenkomst gesloten en er was geen bewijs te leveren door het duo dat er wel een nieuwe overeenkomst was gesloten. Blauwe ogen werken niet in een rechtbank, maar de harde feiten wel.
Het is een zuur verhaal, maar na mijn begeleiding heeft het duo nu wel een beter ordersysteem mét een pakbon en een ander onmisbaar document: de algemene voorwaarden. Daarmee worden ze beschermd tegen mensen die niet zo goed kunnen tellen of als er zomaar iets verdwijnt.
Ma — 09.00 – 17.00 u
Di — 09.00 – 17.00 u
Wo — 09.00 – 17.00 u
Do — 09.00 – 17.00 u
Vr — 09.00 – 17.00 u
Za — Gesloten
Zo — Gesloten
“No-nonsense juridisch advies voor startende ondernemers en MKB’ers.”