Liggen jij en je leverancier of opdrachtgever in de clinch en komen jullie er niet samen uit? Ik help je graag elkaar te begrijpen en het geschil op te lossen.
Als er een proces in gang wordt gezet dan kun je in het ergste geval voor de rechter moeten verschijnen. Dit kost geld, tijd en enorm veel energie. Problemen ontstaan negen van de tien keer door slechte communicatie. Ik heb dan ook gezien dat je dit soort geschillen vaak eenvoudig op kunt lossen. Zowel als het om debiteuren of om crediteuren gaat. Communicatie met alle partijen is hierin essentieel. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, hoe moeilijk is het vaak. Regelmatig lopen de emoties hoog op als het om geld gaat en vaak weet één van de partijen niet genoeg af van de materie waardoor de miscommunicatie steeds groter wordt.
Afhankelijk van je probleem geef ik advies of starten we een dossier met aansluitend een zaak. Wat fijn is om te weten is dat als je een zaak start, de kosten deels op de tegenpartij worden verhaald, al is het de rechter die daar een uitspraak over doet. Ongeacht de uitkomst van de zaak, we zorgen er samen voor dat wat je overkomen is niet nog een keer gebeurt.
Een jonge ondernemer klopt aan met een vonnis waarin hij door de rechter is veroordeeld. Hij moet een achterstallige betaling doen en de proceskosten betalen omdat hij niet is komen opdagen tijdens de rechtszitting, maar ook geen verweer heeft ingediend. Bij verstek noem je dat. De kosten lopen op tot over de vierhonderd euro. Wat is hieraan voorafgegaan?
De laptop van de ondernemer was gestolen. Gelukkig had hij zich verzekerd tegen verlies of diefstal en heeft hij op dezelfde dag dat de laptop was gestolen zowel aangifte gedaan als een claim ingediend bij de verzekering. Het geluk wilde dat de jongen zijn abonnement had opgezegd, maar dat liep nog net een dag door op het moment van het indienen. Ruim een week later kreeg de jongen te horen dat de claim is goedgekeurd, maar dat het wel ruim vier maanden ging duren voordat hij iets van zijn geld terug zal zien. So far so good…
Ruim een maand later krijgt de jonge ondernemer een brief waarin staat dat hij de verzekeringsmaatschappij 80 euro moet betalen vóór het nieuwe verzekeringsjaar. Terwijl er in de polisvoorwaarden stond vermeld dat bij diefstal de verzekeringsovereenkomst meteen eindigt. De rekening komt in een razend tempo bij een deurwaarder terecht. De jongen is zo verstandig om contact op te nemen met de desbetreffende partij via de mail waarin hij de situatie uitlegt en tevens bewijzen meestuurt. De deurwaarder geeft geen gehoor en laat de casus tot een rechtszaak oplopen. De ondernemer mist de dagvaarding waarin de eis staat omschreven en hem wordt gevraagd verweer te voeren indien hij het niet eens is met de ingestelde eis.
Met dit verhaal klopte de jongen bij mij aan. Na het lezen van alle bewijsstukken kon ik niet anders dan concluderen dat hij hier de dupe was geworden van een opstapeling van slordigheden van de verzekeringsmaatschappij en deurwaarder.
Van hieruit ben ik een case gestart. Hierbij zet je alle feiten chronologisch onder elkaar aan de hand van bewijzen. Omdat ik vond dat de verzekeringsmaatschappij zo geblunderd had heb ik een verzetdagvaarding opgesteld waarbij de eis was dat het eerder gewezen vonnis vernietigd zou worden en de door mij gemaakte kosten door de verzekeringsmaatschappij betaald zouden moeten worden. Je kunt wel raden naar de afloop van deze zaak: de verzekering heeft het vonnis laten vallen en mij betaald.
Dat deze casus een goede afloop heeft komt vooral door de jonge ondernemer zelf die zijn documentatie erg goed op orde had. Soms heb je dan alleen een beetje hulp nodig om je te kunnen verweren in deze juridische jungle.
Ma — 09.00 – 17.00 u
Di — 09.00 – 17.00 u
Wo — 09.00 – 17.00 u
Do — 09.00 – 17.00 u
Vr — 09.00 – 17.00 u
Za — Gesloten
Zo — Gesloten
“No-nonsense juridisch advies voor startende ondernemers en MKB’ers.”